شاید پیش از این هرگز به صورت جدی در جهان به آموزش آنلاین (الکترونیکی یا مجازی) دقت نکرده بودیم. و البته در جامعه سنتی ما چنین آموزشی از سوی مردم هرگز آنگونه که شایسته بود جدی گرفته نمی شد. زمانی که من آغاز به تدریس آنلاین زبان ایتالیایی نمودم بسیاری از زبان آموزان با این روش تدریس بیگانه بودند. به گونه ای که بسیاری از زبان آموزان هنگام تماس های تلفنی یا ملاقات های حضوری تصور درستی از آنچه که واقعا باید رخ می داد نداشتند. جای رنج و اندوه بسیاری برایم بود که جامعه ای دائم درحال توسعه هنوز باورهای زیادی به تدریس آنلاین نداشت یا درک صحیحی از فلسفه به خدمت گرفتن فناوری در ذهن خود جایز به خطور نمی دانست. رنج و اندوه من آن وقت بیشتر می شد که حتی برخی هرچند تعداد بسیار محدودی اما با سواد جامعه ما که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری داشتن این سبک آموزشی را دست کم می گرفتند.

پرسش ها بسیار زیاد بود و فرصت پاسخ به تمام پرسش زبان آموزان مایل به فراگیری زبان ایتالیایی بسیار کم. من همواره به عنوان یک مدرس که در این عرصه پیش قدم بودم سعی می کردم در مدت زمان 5 دقیقه تماس تلفنی زبان آموزان را متقاعد نمایم که تدریس آنلاین هم می تواند همان بازخورد و کیفیت کلاس های آنلاین را داشته باشد. گاهی این اقدام با شکست مواجه بود و گاهی موفق می شدم. در نهایت نمی توانستم زیاد اصرار بر آنچه که می دانستم نمایم زیرا تصور دیگری در ذهن زبان آموز ایجاد می شد و باید مغلوب سنتگرایی های اشخاصی می شدم که هنوز درک صحیح از به خدمت گرفتن فناوری نداشتند.

کرونا بانی به خدمت گرفتن اینترنت در ایران.!

شاید هنوز اسم و نامش تن بسیاری را بلرزاند. هرچند آمارهای خوشبینانه ای در جهت کاهش متبلایان به بیماری کرونا منتشر شده اما این بیماری منحوس بانی تغیرات بسیاری در عادت های روزانه مردم شد. البته فراموش نمی شود بسیاری از کسب و کارها در جهان دچار فروپاشی شدند اما همین عامل باعث شد آنهایی که نسبت به دیگری زیرک هستند روش کار خود را سریعا تغییر دهند و کسب و کار خود را در فضای مجازی فراهم نمایند. و البته یکی از این کسب و کارها تدریس آنلاین زبان های خارجه بود. هنوز متاسفانه بسیاری از اساتید به درستی از امکانات آموزشی کلاس های آنلاین آگاهی ندارند و بسیاری از زبان آموزان با وجود کرونا صبر پیشه کرده اند تا شرایط عادی شود. و این گارد عظیم ما ایرانی ها در مقابل پیشرفت فناوری برای من عجیب نیست چراکه همیشه همینگونه بود. اما در کنار همین گارد عده ای از زبان آموزان به من اعتماد کردند و اکنون دیگر کلاس های حضوری را نمی پذیرند.

چه چیزی در کرونا باعث شد کسب و کار تدریس آنلاین من رشد کند؟

1. اعتمادسازی برای زبان آموزان

2. ارائه خدمات مناسب و با کیفیت

3. همکاری با زبان آموزان و برقرار کردن تعامل نه یک جنگ

4. گاهی اوقات باید حق را به زبان آموز هم داد

و خیلی موارد دیگر که شاید در حوصله این مقاله نگنجد. لیکن اتفاقی که احتمالا در آینده رخ خواهد داد این است که کرونا وقتی رفت هرچند بانی از دست دادن بسیاری از چیزها شد اما درس های زیادی را به ما آموخت. همه ما به ارزش حقیقی با هم بودن پی بردیم، قدر سلامتی را اکنون می دانیم، موجب توسعه موارد بهداشتی فردی و اجتماعی ما شد و در کنار همه این موارد متوجه شدیم اینترنت به جز موارد تفریحی و ارسال تک و توکی پیام ساده می تواند در امور آموزشی ما بسیار ارزشمند باشد و می تواند آن را جهت فراگیری یک فن جدید به خدمت گرفت.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها